Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść




Pomnik żołnierzy Armii Czerwonej (dawny), Kłodzko
Janekc01: Pierwsze pochówki na cmentarzu odbyły się w dniach 10-12 maja 1945. Ostatni w roku 1946.
Kościół pomocniczy Matki Bożej Bolesnej, al. NMP, Nowa Ruda
chrzan233: Wygląda na mniejszy dubel:
Dokumenty Międzylesie, Międzylesie
Zbigniew Waluś: Bez planu miejscowości się nie obejdzie..
Zdjęcia niezidentyfikowane, Międzylesie
Hellrid: Czy obrazek miał jakiś podpis?
ul. Waryńskiego Ludwika, Międzylesie
Hellrid: Ulica Waryńskiego, nie Warszawska (za plecami fotografa). Dopisze wszystkie ulice archiwalne, bo mam dokładną mapę Międzylesia.
Jaz II (rz. Biała Lądecka), Ołdrzychowice Kłodzkie
Zbigniew Waluś: Wydaje mi się, że ten

Ostatnio dodane
znaczniki do mapy

Hellrid
Hellrid
Zbigniew Waluś
FM
FM
FM
Termit
Termit
Termit
Termit
FM
FM
dariuszfaranciszek
Termit
FM
FM
morgot
Ireneusz1966
Ireneusz1966
Rob G.
Ireneusz1966

Ostatnio wyszukiwane hasła


 
 
 
 
Rozstaw szyn na świecie
Autor: maras°, Data dodania: 2023-03-07 13:14:24, Aktualizacja: 2023-03-07 13:14:24, Odsłon: 1701

Rozstaw szyn – najmniejsza odległość między liniami prostopadłymi do powierzchni tocznej

Rozstaw szyn na świecie

Rozstaw szyn (szerokość toru) to odległość między liniami profilu główki szyny. W Polsce szerokość mierzona 14 mm poniżej górnej powierzchni szyn wynosi na liniach normalnotorowych 1435 mm. Oprócz tego istnieje wiele rozstawów stosowanych w różnych państwach.
Przyjrzyjmy się najpopularniejszym:

Wąskotorowe:

600 mm – w Polsce koleje leśne i przemysłowe, m.in. kolejka turystyczna Maltanka w Poznaniu;

750 mm – Kolej Wąskotorowa Rogów-Biała;

760 mm – tzw. „rozstaw bośniacki”, popularny niegdyś w Austro-Węgrzech, dziś m.in. wąskotorówka osobłoska w Czechach;

785 mm – Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, Parkowa Kolej Wąskotorowa w Chorzowie;

800 mm – dawne kolejki dojazdowe pod Warszawą;

914 mm – dominujący rozstaw irlandzkich kolejek wąskotorowych, wiele linii w Andach i Ameryce środkowej;

950 mm – kolejki we Włoszech, m.in. popularna Circumvesuviana.

 

Średniotorowe:

1000 mm – tzw. „metrowy”, wiele kolei i tramwajów na całym świecie, m.in.: Brazylia, Indie, Argentyna, Malaje, Boliwia, Kenia, Uganda, Madagaskar; w Europie: Hiszpania, Czechy, Słowacja (Tatrzańskie Koleje Elektryczne, kolej zębata Szczyrbskie Jezioro), tramwaje w Ukrainie i Niemczech; w Polsce kilka linii tramwajowych (Toruń, Łódź, Elbląg, Grudziądz i Bydgoszcz).

1067 mm – tzw. „przylądkowy”: Australia, Nowa Zelandia, większość torów kolei w Japonii, tramwaje w San Francisco, RPA i Estonii.

 

Normalnotorowe:

1435 mm – (4 stopy i 8½ cala) tzw. „stephensonowski”: Anglia, potem wiele kolei i tramwajów na całym świecie tam, gdzie kolej rozwinęła się najwcześniej: Wielka Brytania, Niemcy, Francja, płn.-wsch. Stany Zjednoczone. Również zastosowany w większości polskiej sieci kolejowej.

 

Szerokotorowe:

1445 mm – tramwaje we Włoszech, metro w Madrycie;

1450 mm – tramwaje w Dreźnie;

1458 mm – tramwaje w Lipsku;

1520 mm – tzw. „rosyjski nowy”, standardowy dla państw byłego ZSRR, również w Polsce na linii LHS;

1524 mm – tzw. „rosyjski stary”, nadal standardowy w Finlandii i w Estonii;

1600 mm – tzw. „irlandzki”: Irlandia, Australia, Brazylia;

1668 mm – wspólny „iberyjski”, standard sieci Hiszpanii i Portugalii;

1676 mm – tzw. „brytyjski rozstaw kolonialny” (5½ stopy brytyjskiej): Kanada, Indie, Pakistan, Bangladesz i Sri Lanka oraz Argentyna.

W czasach III Rzeszy w Niemczech planowano transeuropejskie koleje o rozstawie: 3000, 4000 i 6500 mm, którymi miały poruszać się piętrowe pociągi z prędkością do 250 km/h.

 

 

Różne źródła [maras]

 


/