MENU
Drewniana wiata peronowa na stacji w Polanicy.

Dodał: PAX° - Data: 2013-06-06 15:58:56 - Odsłon: 3558
luty 2011


Budynek dworca stacji kolejowej z 1890 r., pełniącej początkowo funkcję przystanku osobowego, prowadzącego odprawę osób, bagaży i towarów, z 50 m peronem, niewielkim magazynem towarowym, parterową poczekalnią i toaletami. Później dobudowano magazyn towarowy, rampę boczną, skrajnię i wagę wagonową oraz plac węglowy. Przebudowa stacji w latach 1910-1911 zmierzała do uzyskania statusu linii o podwyższonych standardach bezpieczeństwa: powstał tor nr 3 (umożliwiający jednoczesne mijanie trzech pociągów), przebudowano rozjazdy, częściowo zmieniono sygnalizację (semafory), przedłużono peron do 250 m. W 1923 r. tor nr 6 przedłużony o 60 m. Od stacji odchodziła kiedyś bocznica do nieistniejącej już huty szkła. Tory bocznicy były jeszcze widoczne w 2004 r. Od strony peronu do jednokondygnacyjnej poczekalni przylega drewniana wiata poczekalni letniej. Dworcowi towarzyszy od strony zachodniej ceglany budynek ekspedycji towarowej i budynek nastawni PZ przy głowie dworca oraz tunel dla pieszych pod torami od strony wschodniej. Osobliwością jest sześć coraz rzadszych semaforów kształtowych. Ruchem na stacji steruje się z dwóch nastawni: PZ i PZ1, wyposażonych w urządzenia mechaniczne scentralizowane (z 1930 roku!). Z nastawni PZ1 obsługuje się także rogatki na przejeździe kolejowym.

  • /foto/10467/10467269m.jpg
    1900 - 1903
  • /foto/8103/8103945m.jpg
    1901
  • /foto/4251/4251858m.jpg
    1903
  • /foto/5686/5686867m.jpg
    1908
  • /foto/9376/9376294m.jpg
    1909
  • /foto/360/360708m.jpg
    1910 - 1922
  • /foto/360/360801m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/252/252038m.jpg
    1920
  • /foto/360/360714m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/3867/3867565m.jpg
    1924
  • /foto/4827/4827281m.jpg
    1925
  • /foto/4360/4360805m.jpg
    1944
  • /foto/4376/4376553m.jpg
    1953
  • /foto/8679/8679301m.jpg
    1986
  • /foto/4671/4671331m.jpg
    1998
  • /foto/4360/4360859m.jpg
    2004
  • /foto/4630/4630957m.jpg
    2005
  • /foto/4629/4629503m.jpg
    2006
  • /foto/3435/3435337m.jpg
    2009
  • /foto/302/302323m.jpg
    2009
  • /foto/3918/3918823m.jpg
    2011
  • /foto/372/372330m.jpg
    2011
  • /foto/372/372335m.jpg
    2011
  • /foto/3917/3917625m.jpg
    2013
  • /foto/3932/3932158m.jpg
    2013
  • /foto/3932/3932338m.jpg
    2013
  • /foto/3932/3932734m.jpg
    2013
  • /foto/3936/3936837m.jpg
    2013
  • /foto/4056/4056750m.jpg
    2013
  • /foto/4464/4464060m.jpg
    2014
  • /foto/4844/4844948m.jpg
    2014
  • /foto/4844/4844949m.jpg
    2014
  • /foto/4844/4844950m.jpg
    2014
  • /foto/9777/9777401m.jpg
    2018
  • /foto/9777/9777408m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336624m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336627m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336628m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336631m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336632m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336664m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336665m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336674m.jpg
    2018
  • /foto/7336/7336677m.jpg
    2018

PAX°

Poprzednie: Kaplica św. Ignacego (ruina) Strona Główna Następne: Stacja kolejowa Polanica Zdrój