MENU
Pociąg w Piekielnej Dolinie.

Dodał: foto-baron° - Data: 2020-07-24 01:03:49 - Odsłon: 1244
Rok 1920

Piekielna Dolina (Höllental) – przełomowy odcinek doliny Bystrzycy Dusznickiej między Szczytną a Polanicą, oddzielający Góry Stołowe od Gór Bystrzyckich. Dolina została wypreparowana w górnokredowymi piaskowców ciosowych. Zbocza doliny są strome, w dużej części pokryte blokami piaskowca. Dnem doliny płynie Bystrzyca Dusznicka, a wzdłuż niej poprowadzono: drogę bitą oraz linię kolejową, z Polanicy do Szczytnej, które kilkakrotnie się przecinają. (źródło opisu: wikipedia).

Kiedy na początku 15 stulecia przez Ziemię Kłodzką przewaliły się wojny husyckie, nastały tu czasy bezwładzy i rozgardiaszu. Strażniczymi niegdyś zamkami zawładnęli rycerze-rabusie, którzy do uprawiania zbójeckiego procederu z powodzeniem wykorzystywali wiele nadających się na zasadzki miejsc. Szczególnie upodobali sobie oni głęboki wąwóz rozdzielający góry Bystrzyckie i Stołowe, gdzie swoje wartkie wody toczyła Bystrzyca Dusznicka, a między stromo opadającymi zboczami prowadziła kręta błotnista droga, pełna kamieni i wykrotów. Wśród gęstego lasu, za głazami, okryci długimi, czarnymi opończami czyhali na swe ofiary rabusie z twarzami zasłoniętymi równie czarnymi chustami. Często o zmierzchu z dzikim wrzaskiem wypadali ze swych kryjówek i niemiłosiernie łupili, a czasami nawet pozbawiali życia zmierzających do Kłodzka kupców. Ponieważ napastnicy wyglądem swym przypominali diabelskie istoty, straszliwy wąwóz zaczęto nazywać Piekielną Doliną. Mimo, że takich zbójców już nie ma i upłynęły wieki, nazwa ta funkcjonuje do dzisiaj.

  • /foto/410/410671m.jpg
    1890 - 1899
  • /foto/3550/3550751m.jpg
    1899
  • /foto/351/351312m.jpg
    1900 - 1910
  • /foto/5220/5220923m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/6367/6367628m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/8692/8692977m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/430/430381m.jpg
    1910 - 1925
  • /foto/5168/5168368m.jpg
    1911
  • /foto/9679/9679927m.jpg
    1913
  • /foto/3635/3635609m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/10108/10108346m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/198/198149m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/386/386325m.jpg
    1920 - 1927
  • /foto/4820/4820025m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/6962/6962152m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/5945/5945027m.jpg
    1925
  • /foto/6244/6244043m.jpg
    1925
  • /foto/8689/8689497m.jpg
    1925 - 1928
  • /foto/6174/6174971m.jpg
    1926
  • /foto/6194/6194316m.jpg
    1926
  • /foto/5020/5020335m.jpg
    1927
  • /foto/6021/6021373m.jpg
    1928
  • /foto/8664/8664859m.jpg
    1928
  • /foto/7996/7996994m.jpg
    1930
  • /foto/9362/9362055m.jpg
    1930
  • /foto/10475/10475071m.jpg
    1930
  • /foto/6312/6312919m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/258/258725m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/302/302737m.jpg
    1935 - 1945
  • /foto/4287/4287935m.jpg
    1942
  • /foto/7016/7016565m.jpg
    1950 - 1955
  • /foto/6361/6361402m.jpg
    1975 - 1980
  • /foto/4147/4147377m.jpg
    2013

Aukcje internetowe

Poprzednie: Budynek nr 1/I-1/II Strona Główna Następne: Most kolejowy (rz. Bystrzyca Dusznicka / Piekielna Dolina)


Stan | 2020-07-24 20:32:52
Po lewej stronie góra Smolna i Wolarz: